cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Probléme axisymetrique

Creator
Creator

Bonjour à tous, je souhaite faire un calcul thermique pour tester le collage entre deux lentilles optiques.

Je souhaiterais le faire de façon axisymétrique car j'ai :

1. symétrie dans la topologie,
  2. symétrie dans les conditions aux limites,
  3. symétrie dans les sollicitations surfaciques et volumiques.

Cela me permettra ainsi de limiter le temps de calcul.

Mon problème est que je ne sais pas m'y prendre avec NX, je sais le faire sous IDEAS mais pas sous NX.

Merci d'avance de votre aide.

Cordialement Sliman

10 REPLIES

Re: Probléme axisymetrique

Siemens Phenom Siemens Phenom
Siemens Phenom

When you create your .fem in NX, set the Solver to NX Nastran. Set the Analysis Type to Axisymmetric Structural or Axisymmetric Thermal as appropriate. Set the 2D Solid option to ZX Plane, Z Axis or XY Plane, X Axis to have the Z or X axis be the axis of revolution.

From there, the solver language in the .fem will change. When you mesh, you will see axisymmetric element choices, etc.

Creator
Creator

Thanks for your answer. But my problem is not here, actually i need to set my boundary conditions.

I try a lot of combinations and i had no results...One the picture below, you can see my two lens and the glue between them.

My load is a temperature on the three parts of my problem.

What can i do for the boundary conditions on an axisymtric problem

Thanks for your answer.

Phenom
Phenom

It depends on what you are trying to represent! With no BCs at all and just a temperature, the parts are free to expand. Guessing here, but are you trying to fix X&Y displacements? Z is taken care (internally) by the software.

Have you got a picture/diagram of what you are trying to model? Une image vaut 1000 mots!

Thanks

Regards

Production: NX9.0.3.4, NX10.0.2.6
Development: VB.NET (amateur level !)

Creator
Creator

Bonjour en PJ une photo de mon modèle. Il y'a les deux lentilles et le joint de colle entre les deux. Le but du jeu est de regarder la contrainte de la colle en température.

Sous IDEAS je fixé simplement un noeud et j'appliqué mon chargement en température.

Phenom
Phenom

Le modèle est par conséquent libre de se déformer comme il veut dans le plan XY ! Mettre un contraint sur un nœud n’est pas un problème comme avec IDEAS. Si l’option axisymétrique a été sélectionné alors Nx ne devrait « offrir » que les DoFs disponibles (but maybe not with User Defined Constraint).

Quel est l’axe de symétrie ? X horizontale ? Si c’est le cas il faudrait mettre un contraint de symétrie

Creator
Creator

Oui c'est bien cela, X est l'axe de révolution pas de symetrie, j'ai représenté 1/4 de mon optique.

Phenom
Phenom

Looks like previous post didn't work

1/4 model? so you have 2 axis of symmetry?

the "standard" way is to do

A 'User Defined Constraint'.

C1: X-sym Y=0, Rx=Rz=0

C2: Y-sym X=0, Ry=Rz=0

or

Can use the 'Symmetric Constraint' option and Nx will constraint the appropriate DoFs in the specified co-ordinate system

Regards

Creator
Creator

Yes i have 2 axis of symmetry.

I am trying that, i will tell you that in a few moment.

Creator
Creator
In your first solution you apply the constraint on a the face of symmetry ?